Aktualizace článku: 16.9.2022; 16:01
Divoká zvěř je postrachem mnoha řidičů. Nejen, že dokáže i obyčejný sražený zajíc na Vašem vozidle způsobit škodu v řádu desítek tisíc korun, ale srážka se zvířetem může mít také velmi tragické následky. Ať již jde o nehodu způsobenou tím, že se zvířeti snažíte vyhnout nebo proto, že srnka či divočák dokáží vozidlo téměř zdemolovat. Podívali jsme se za Vás na to, kolik nehod v Česku je právě zapříčiněno srážkou se zvěří i na to, kde a kdy byste si měli dávat především pozor nebo na to, jak je vhodné se zachovat v situaci, kdy Vám do cesty vběhne zvěř!
Každá sedmá dopravní nehoda v Česku je způsobena střetem se zvěří! Na Vysočině dokonce každá čtvrtá!
V roce 2016 bylo v celé České republice celkem evidováno 98.864 dopravních nehod, z toho bylo 10.917 způsobeno střetem se zvěří, tedy 11% všech nehod. Pokud do celostátního průměru nebudeme počítat hlavní město, pak se jedná o 14,1% všech nehod způsobených srážkou se zvěří. Z toho plyne, že mimo Prahu je v České Republice každá 7. dopravní nehoda zapříčiněná srážkou se zvěří či domácím zvířetem Jednou z hlavních nevýhod takové dopravní nehody je, že na rozdíl od střetu s jiným vozidlem, takovou škodu nekryje Vaše povinné ručení. Průměrná hmotná škoda přitom při srážce se zvěří v roce 2016 činila 35.000 tisíc korun na jednu nehodu.
V Libereckém kraji je sražen minimálně každý 34 kus zvěře. V Jižních Čechách připadá jen 1 srážka 1583 kusů zvěře!
Velmi zajímavá statistika nám vznikne, když se podíváme na počty srážek se zvěří versus počet divoké zvěře v jednotlivých krajích. Ve všech krajích se průměrně pohybujeme na čísle kolem 53 kusů divoké zvěře na jeden sražený kus. V Jižních Čechách je však toto číslo dlouhodobě výrazně vyšší a to dokonce, respektive říká, že připadá 1 srážka na 1583 kusů zvěře v roce 2016 a dokonce 2177 kusů v roce 2015! Svědčí to o tom, že nižší počet srážek se zvěří není dán počtem zvěře v kraji, ale především externími vlivy jako je například zabezpečení cest před vniknutím zvěře do vozovky, a podobně.
Srážka hrozí nejvíce večer a při svítání. Nejvíce kritickými měsíci jsou Říjen a Duben.
Střet se zvěří nejčastěji hrozí od večerních hodin do svítání. Nejvíce kritická je pak doba těsně po půlnoci. Nejen, že je v této době zvěř více aktivní, ale také je těžší zvěř zahlédnout včas a tím zabránit nehodě. Zajímavostí je také to, že v nočních hodinách dochází k oslnění zvěře, která na takové oslnění reaguji tím, že „ztuhne“. Pokud v noci na silnici překvapíte srnu či divočáka, je větší pravděpodobnost, že zůstane nehybně stát na silnici.
V takových případech odborníci doporučují ztlumit světla, díky čemuž zvíře ze silnice odběhne. Ztlumení světel není však vždy možné, pokud nás zvíře překvapí, jednoduše tento manévr v rychlosti nestihneme. Můžeme však tímto způsobem zabránit srážce, jedeme-li na rovném úseku a zvíře vidíme dostatečně dopředu.
Jak již bylo řečeno, na podzim a na jaře dochází ke skokovému nárůstu srážek se zvěří. Na podzim dochází k migraci zvěře, protože jejich dosavadní úkryty v polích po žních zmizeli a zvěř se přesouvá na jiná místa, případně migruje kvůli páření. Jedná se především o období od poloviny září do listopadu. V zimních měsících můžeme zase očekávat především vysokou zvěř, jak se „pase“ na posolené silnici. Posypovou sůl totiž zvěř s oblibou olizuje ze silnice. Na jaře se skokově zvyšuje množství srážek se zvěří z důvodu změny času. V tomto případě jde především o období od dubna do června.
Jestliže nestihnete vozidlo zastavit, je lepší zvíře srazit než se mu pokusit vyhnout
„Pokud je střetnutí se zvířetem nevyhnutelné, je doporučováno intenzivně brzdit a snažit se udržet vozidlo v přímém směru. Podle testů, které provedl německý autoklub ADAC, je totiž mnohem bezpečnější přímý střet se zvířetem než snaha o vyhnutí se. Moderní vozy jsou konstruovány především na možnost čelního střetu a při snaze o vyhnutí se může dojít ke smyku a poté k nekontrolovanému nárazu například do stromu, nebo dalších překážek na silnici z bočního směru apod., což může mít mnohem horší následky než přímý střet se zvířetem.
Podle již zmíněných testů ADAC, kde vozidlo naráželo do figuríny odpovídající stavbou i hmotností skutečnému zvířeti, intenzivní brzdění sníží rychlost a přímý náraz sice pravděpodobně automobil značně poškodí, ale díky konstrukci vozu je posádka dostatečně ochráněna.“ Uvádí server BESIP.cz