Plať jak řídíš! Čeká nás revoluce v povinném ručení? Nový systém výpočtu pojištění vozidel možná bude testovat několik český pojišťoven.

28.7.2016; 18:45



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V posledních dnech se v českých médiích objevila zpráva o tom, že několik Českých pojišťoven možná začne testovat nový systém výpočtu ceny povinného ručení a to sice systémem PAYD (Pay As You Drive), v překladu „Plať, jak řídíš“.

 

V médiích se také objevilo označení „Norské povinné ručení“. V čem spočívá podstata tohoto systému? Můžeme se těšit na revoluci v povinném ručení? Jak se na něj tváří řidiči? Pokusili jsme se na toto téma podívat z několika úhlů pohledu.

 

 

V čem spočívá podstata výpočtu „Plať, jak řídíš?“

 

Než si řekneme, jak funguje systém PAYD, podívejme se, jak funguje stávající systém cenotvorby povinného ručení.  Podle stávajícího systému se cena obvykle počítá podle řady rizikových faktorů, které statisticky určují pravděpodobnost toho, že daný člověk bude s vozidlem bourat.

 

Těmito rizikovými faktory jsou zpravidla věk, pohlaví a bydliště řidiče. Dále pak typ, objem a výkon vozidla. Na základě těchto faktorů pojišťovna statisticky zjistí, že mladý řidič se silným BMW v Praze bourá častěji než čtyřicátník s Octavií v Jihlavě. Proto bude mít dražší pojištění. Navíc pojišťovna bere v potaz zkušenosti řidiče, které se určí podle tzv. Bonusu/Malusu.

 

Stávající systém má minimálně nevýhodu v tom, že může být pojištěno na vyježděného otce rodiny a z hlediska pojišťovny je považováno za „bezpečné“. Ve skutečnosti s ním však může jezdit jeho 18-letý syn, který z vozidla najednou udělá mnohem „rizikovějšího“ účastníka provozu.

 

Systém „Plať, jak řídíš“ přináší do výpočtu ceny povinného ručení další faktory, které v podstatě „online“ pojišťovně říkají skutečné chování řidiče na silnici a tím pádem skutečnou rizikovost vozidla na silnicích. Těmito faktory jsou podle Michala Zděnka například údaje o najetých kilometrech, průměrné rychlosti, překračování povolených rychlostí, prudké brždění nebo naopak zrychlování vozidla. K monitoringu těchto údajů je však zapotřebí vozidlo vybavit patřičnou technologií. Díky těmto údajům by pojišťovna mohla vlastníkovi vozidla buď vrátit část pojistného, pokud by zjistila, že byl „zodpovědný řidič“ nebo naopak naúčtovat přirážky, pokud by zjistila, že jezdil nezodpovědně.

 

Z tohoto pohledu musíme uznat, že systém PAYD přináší do pojištění odpovědnosti z provozu vozidla férovější podmínky jak pro společnost, tak pro pojišťovny.

 

 

Norské povinné ručení? Spíš systém vytvořený ve Velké Británii již minimálně před deseti lety.

 

Systém Pay-As-You-Drive byl „stvořen“ ve Velké Británii a již minimálně před deseti lety byl testován i v USA. Původní myšlenka tohoto systému totiž byla také motivovat řidiče k tomu, aby omezili jízdu vozidlem a díky menšímu počtu najetých kilometrů ušetřili za pojištění vozidla.

Ostatně také mluvčí České kanceláře pojistitelů, Aleš Povr potvrzuje, že podobné systémy fungují především na trzích, kde je povinné ručení výrazně nákladnější, než je tomu například v Česku.

 

 

Jak se na systém „Plať, jak řídíš“ tváří řidiči?

 

Podle prvotních ohlasů, je postoj řidičů k tomuto systému spíše negativní. Řada lidí odmítá myšlenku, že by byla doslova špehována na každém kroku a toho, že by získaná data byla snadno zneužitelná. Na druhou stranu by instalovaný systém mohl pomoci například při dohledání odcizeného vozidla.

 

Velkého bratra se však neobávají jen čeští řidiči. Velmi podobné názory na tento styl výpočtu pojištění mají též řidiči ve zmiňované Británii či USA.

 

Co by se mohlo zdát jako zajímavý kompromis, je systém nezaložený na vestavěném „sledovacím zařízení“, ale na obyčejném odečtu tachometru. Tento systém by samozřejmě také znamenal instalaci nového prvku do vozidla, nicméně by nesledoval chování řidiče, nýbrž pouze údaje o najetých kilometrech. Tyto údaje by následně šli odečíst například v servisu a nebylo by třeba on-line napojení na pojišťovnu.

 

Druhý uvedený model v Česku již v podstatě i funguje. Pojišťovna UNIQA již několik let nabízí tzv. SafeLine, který řidiče odměňuje právě za nižší počet najetých kilometrů.  Systém pojišťovny UNIQA pak vyžaduje sice instalaci zařízení, které je online, protože kromě najetých kilometrů umožňuje vyslat nouzový signál v případě nehody a tím okamžitou a přesnou lokalizaci místa nehody pro asistenční služby, respektive záchranné složky.

 

 

Můžeme se těšit na revoluci v povinném ručení?

 

Přestože je v mnoha ohledech zmiňovaný systém výhodný jak pro samotné provozovatele, pojišťovny i celkově společnost, tak spíše odhadujeme, že zásadní revoluce nás v nejbližších letech určitě nečeká.

Nejen, že by to pro pojišťovny znamenalo výrazné výdaje na potřebná zařízení pro vozidla a jejich zapojení servisem, jde o výrazně nepopulární téma a stejně tak zpracování dat by pro pojišťovny bylo velmi nákladné.

 

 

 

 

Auto: Jiří Pěnčík

 

Kontakt

Pojištění-Přehledně.cz

IČO:           00971944

WEB:          www.pojisteni-prehledne.cz

E-MAIL:     info@pojisteni-prehledne.cz

TELEFON: 776 869 306

„Cítit se v bezpečí a být v bezpečí je obrovský rozdíl“

Sociální sítě

Naši partneři:

Snow.cz